Autor textu: Filip Režný, auto.sme.sk
Link na originálny článok: https://auto.sme.sk/c/23436973/test-land-rover-defender-110-x-dynamic-luxus-aj-pracant.html
Za množstvom výbavy sa stále skrýva pracant.
Land Rover Defender 110 P400 X-Dynamic HSE | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 71 039 / 101 370 |
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l) | 10,9 / 14,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 972 / 2 277 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 3 022; 5 018; 2 105; 1 967 |
Keď sa pred pár rokmi terénna legenda menom Defender dočkala novej generácie po takmer siedmich dekádach, mnohí k nej pristupovali opatrne. Celkom oprávnene sa obávali, že nástupca bude úplne odlišným autom.
Jednoduchý a spoľahlivý off-road sa totiž zmenil na moderné auto s hliníkovou samonosnou karosériou. Nakoniec však dokázal, že je takmer dokonalou modernou reinkarnáciou kultového modelu Land Roveru.
O tom vypovedá aj počet predaných kusov, ktorý za rok 2024 prekročil 110-tisíc. Všetky zišli z výrobných liniek fabriky v Nitre, z ktorej spolu s modelom Discovery za uplynulý rok vyšlo viac ako 125-tisíc áut.
V čase jeho uvedenia na trh sme si to overili počas týždňového testu úvodnej edície First Edition. Vtedy sme ju nazvali luxusnou, najmä v porovnaní s jednoduchším predchodcom. Pri aktuálne testovanom aute však aj First Edition pôsobí ako dostupná verzia.
Od dodávky po osemmiestny luxus
Netreba sa však obávať, že sa z pracanta stala prémiovka pre bohatých. Jednou z najlepších vlastností nového Defenderu sú totiž jeho nesmierne široké možnosti prispôsobenia.
Na jednom konci spektra sa nachádzajú úžitkové verzie Hard Top bez zadných okien, na mieste zadných sedačiek je totiž nákladový priestor oddelený mrežou. Takýto pracant sa dá kúpiť v kratšej trojdverovej verzii s označením 90, ale aj ako model 110 s dlhším rázvorom.
K osobným variantom pribudol ešte dlhší Defender 130, ktorý si zachováva rázvor stredne dlhého modelu, no s dlhším zadným previsom. Vďaka nemu môže mať sedadlá až pre ôsmich pasažierov.
No a úplne na vrchole sa umiestnila extrémna novinka s označením Octa, ktorá s výkonom 635 koní a množstvom ďalších vylepšení predstavuje to najlepšie z radu Defender. Extrémna je však aj jeho cena, ktorá začína od 187 167 eur, čo je takmer trojnásobok najlacnejšieho Defenderu.
Nami testovaný model stál podstatne menej, no s cenovkou 113 981 ho iba ťažko označiť práve za ľudové vozidlo. Je však prakticky tým najlepším, čo dokáže ponúknuť „bežný“ Defender.
Dizajnérom sa podarilo gény kultového off-roadu preniesť skutočne vynikajúco, hranaté tvary karosérie pôsobia robustne a zdôrazňujú jej rozmery. Zdobí ju množstvo zaujímavých detailov a kriviek, v testovanej verzii X-Dynamic HSE pôsobí takmer až elegantne.
Bohatá výbava zahŕňa napríklad LED matricové svetlá, otvárateľnú panoramatickú strechu, sedadlá s vyhrievaním aj odvetrávaním či dokonca dovieranie dverí kufra. Náležite luxusnú atmosféru na palube dotvára bohaté čalúnenie kožou či príplatkové lišty z orechového dreva.
Interiér ťaží z hranatej karosérie maximum, pôsobí omnoho priestrannejšie aj v porovnaní s inými veľkými terénnymi autami ako napríklad Jeep Wrangler. Posádku priestorom priam rozmaznáva, a to je cítiť najmä na zadných sedadlách.
Vyzdvihnúť musíme tiež jeho špecifický dizajn, ktorý jasne komunikuje, že pod koženým čalúnením a metalickým lakom sa stále skrýva seriózny off-road. Na praktickosti mu pridáva množstvo držadiel či odkladacích priestorov.











Fotografie: Jaguar Land Rover
Najlepší off-road na cesty
V tomto prevedení sa pracant zmenil na luxusné rodinné auto, ktoré vyniká priestorom aj pohodlím. Pre svoje rozmery či otváranie kufra do boku rozhodne nepatrí k najpraktickejším autám do mesta, no prekvapuje svojím kultivovaným správaním na asfalte.
Štandardne montovaný adaptívny podvozok so vzduchovým pružením sa totiž nehodí len do ťažkého terénu. Skvelo si rozumie aj s našimi nie vždy práve ideálne udržiavanými cestami.
Vzhľadom k vysokej karosérii a hmotnosti je skvelé aj jeho správanie v zákrutách, k čomu dopomáha progresívne riadenie. Aj pri diaľničných rýchlostiach pôsobí obdivuhodne stabilne.
Vynikajúce je tiež odhlučnenie kabíny. Hlavne v porovnaní s podobne hranatou konkurenciou nás prekvapila pomerne nízka úroveň aerodynamického hluku, ktorá sa zdala nižšia než napríklad vo vyslovene luxusnom Mercedese triedy G.
Akékoľvek obavy, že sa z modelu stala už len zbohatlícka imidžovka na cesty, sú však neopodstatnené. Všetky verzie sú totiž v prvom rade o takmer bezkonkurenčných vlastnostiach v teréne, luxusná výbava či výkonné motory sú už len bonus.
Technológie pomáhajú v teréne
Jednoduchosť starého modelu je minulosťou, Land Rover však vynikajúco využíva najmodernejšie technológie za účelom zdolávania náročného terénu. Vďaka tomu tu nájdeme takmer bezkonkurenčnú ponuku rôznych asistentov určených práve mimo upravených ciest.
Spomeňme napríklad asistent brodenia, ktorý ukazuje aktuálnu výšku hladiny vody aj najvyššiu bezpečnú úroveň. Zaujímavá je tiež možnosť kedykoľvek si na displeji zobraziť nájazdové uhly a rozmery auta, ktoré sa prispôsobujú aktuálnej výške podvozka.
S manévrovaním pomáha tiež funkcia takzvanej transparentnej kapoty, ktorá zobrazuje, čo sa práve nachádza pod prednými kolesami. Množstvo kamier umožňuje zobraziť okolie auta, do ktorého dokáže umiestniť 3D model auta pre simulovaný pohľad zvonku.
Vďaka nim a hranatej karosérii je prekvapivo jednoduché s Defenderom manévrovať aj v úzkych priestoroch, hoci celková dĺžka presahuje päť metrov, ak rátame aj rezervné koleso.
Cúvacia kamera je umiestnená až pod ním, no na displeji vás informuje, koľko miesta pokiaľ siaha, či koľko miesta potrebujete na otvorenie kufra. Koleso značne obmedzuje aj výhľad cez zadné okno, preto oceňujeme digitálne spätné zrkadlo s kamerou umiestnenou hore, na anténe.
Pohon všetkých kolies je samozrejmosťou pre všetky verzie, rovnako ako hladko radiaci osemstupňový automat a dvojstupňová redukčná prevodovka. Za príplatok 1 265 eur je k dispozícii aj elektronicky riadený diferenciál s vektorovým smerovaním krútiaceho momentu.
Štandardom je aj systém Terrain Response 2, ktorý ovláda prevodovku, podvozok aj pohon všetkých kolies pre optimálnu trakciu na akomkoľvek povrchu. Režimy sa dajú voliť klasicky manuálne, no osvedčil sa nám aj zaujímavý režim Auto, ktorý sa vždy perfektne prispôsobil situácii aj bez našich zásahov.
Šesťvalcový motor ustupuje osemvalcu
Informácie o pohone verzie P400 sme si schválne nechali úplne nakoniec, a to hlavne z dôvodu, že už v čase testu nebola v ponuke. Naše auto patrilo pravdepodobne k posledným s týmto motorom, na stránke slovenského zastúpenia značky sme už nenašli ani skladové kusy, len dve jazdenky.
Hoci si nás získal svojim mocným prejavom, menej nás už tešila jeho spotreba, ktorej príliš nepomohol ani mild-hybrid. Hoci výrobca udáva kombinovanú spotrebu podľa WLTP 10,9 litra na sto kilometrov, pod hranicu 11 litrov sme ju stlačili iba s poriadnou snahou na okreskách. Priemerná spotreba sa po týždni ustálila až na úrovni 14,2 litra.
Verzia P400 bola v čase uvedenia najvýkonnejším motorom, a preto sa dá chápať, že na spotrebu sa až tak nehľadelo. Z tohto hľadiska teda dáva zmysel aj náhrada v podobe verzie P425 s ešte vyšším výkonom vďaka benzínovému motoru V8 s kompresorom. Ten autu iste dodá opäť úplne odlišný charakter, no nižšiu spotrebu by sme od neho neočakávali.
Defender pre každú situáciu
Bohatá paleta motorov však stále odráža vynikajúcu prispôsobiteľnosť modelu. Okrem novej V8 sú v ponuke úspornejšie dieselové motory z rodiny Ingenium, konkrétne tri naftové šesťvalce s výkonmi 200, 249 a 300 koní.
Tie dopĺňa plug-in hybrid P300e, ktorý kombinuje benzínový štvorvalec s elektromotorom pre systémový výkon 300 koní. No a skutočnou chuťovkou je verzia P525, ktorá je dostupná iba v trojdverovom prevedení a poháňa ju ešte výkonnejšia V8 s kompresorom.
Hoci bolo načasovanie testu trochu nešťastné, vzhľadom k nedostupnosti testovaného motora, mohli sme si aspoň opäť overiť všestrannosť novej verzie terénnej legendy. Iba máloktoré auto totiž ponúka také široké možnosti prispôsobenia a pokrýva také veľké spektrum využití.
Land Rover Defender totiž môže byť poctivým pracantom, luxusným rodinným presúvadlom, ale aj absurdne výkonnou hračkou do terénu. Ceny rôznych verzií sa pohybujú v až neuveriteľnom rozsahu, jedno je však isté. Vďaka tejto ponuke a možnostiam prispôsobenia existuje Defender takmer pre každého.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Land Rover Defender 110 |
Verzia | P400 X-Dynamic HSE |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 71 039 / 101 370 / 113 981 |
Motor | benzínový šesťvalec s dvojitým prepĺňaním, 2 996 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 294 (400) / 5 500 |
Krút. moment (Nm) / pri | 550 / 2 000 – 5 000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 6,1 |
Spotreba – výrobca / test ( l / 100 km) | 10,9 / 14,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 90 |
Rozmer pneumatík | 255/60 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 401 |
Objem batožinového priestoru (l) | 972 / 2 277 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3 022; 5 018 (4 758 bez rezervy); 2 105 (so zrkadlami); 1 967 |
Zdroj: https://auto.sme.sk
Autor textu: Filip Režný, auto.sme.sk
Link na originálny článok: https://auto.sme.sk/c/23436973/test-land-rover-defender-110-x-dynamic-luxus-aj-pracant.html
Fotografie: Jaguar Land Rover